+421 37 6408 695
vbockova@ukf.sk  fpvai  ukf

Projekty

•  medzinárodné projekty: 21 (7. Rámcový program, Socrates - Erazmus, Erasmus+, COMENIUS, TEMPUS, Fond NIL a ďalšie)
•  národné: 45 (projekty Agentúry pre podporu vedy a výskumu – APVV, projekty Vedeckej grantovej agentúry – VEGA, projekty Kultúrnej a edukačnej agentúry – KEGA, Rozvojové projekty)
•  štrukturálne fondy: 8 (Európsky sociálny fond, Operačný program Vzdelávanie, Operačný program Výskum a vývoj)
•  univerzitné: 65 (projekty Univerzitnej grantovej agentúry – UGA, Grantovej agentúry mladých – GAM, Celoškolskej grantovej agentúry - CGA)

Zoznam aktuálne riešených projektov:

Medzinárodné projekty

2020 - 2023
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD.

Projekt sa zaoberá tvorbou a overením materiálov pre študentov učiteľstva. Kontext materiálov leží v problematike STEM predmetov. Materiály majú formu modulov priamo použiteľných vo vyučovaní. Súčasťou modulov je riešenie komplexných problémov, mapovanie medzipredmetových vzťahov a sústredenie sa na aktivizujúce metódy vyučovania s dôrazom na tvorivosť a kritické myslenie.


https://icse.eu/international-projects/stemkey/

2021 - 2023
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD.

Cieľom projektu je podporiť účasť dievčat, žiačok vo veku 10 - 18 rokov na vedeckých činnostiach a vzdelávacích aktivitách STEM predmetov (fyzika, biológia, chémia, technika, matematika, environmentalistika). Aktivity projektu sa realizujú formou tematickej letnej školy v spolupráci so základnými a strednými školami a vybranými inštitúciami.


https://icse.eu/international-projects/gem/

2020 - 2023
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Janka Medová, PhD.
Spoluriešitelia: doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., Mgr. Silvia Haringová

Myšlienkou tohto projektu je vytvoriť výučbové prostredie, ktoré sa dá použiť na výučbu a štúdium informatického myslenia (CT) nezávisle od sociálno-ekonomického zázemia študentov a škôl. Cieľ projektu má tri rôzne aspekty: technický vývoj digitálneho vzdelávacieho prostredia s názvom COLETTE, vytvorenie relevantného obsahu vzdelávania a podpora učiteľov pri ich využívaní. COLETTE bude dvojzložkový systém, konkrétne webový portál a aplikácia pre mobilné zariadenia. Pomocou webového portálu ako nástroja na tvorbu obsahu budú učitelia môcť využívať existujúce vzorové úlohy, upravovať ich a priraďovať ich v postupnosti úloh svojim študentom. Sekvencie môžu byť navyše zdieľané s ostatnými učiteľmi. Zdieľaním sérií úloh môže vzniknúť európske spoločenstvo zainteresovaných učiteľov. Príručka o funkčnosti a využití digitálneho nástroja a školenia učiteľov založené na krátkodobých učebných osnovách poskytnú učiteľom podporu pri vzdelávaní.


https://colette-project.eu/


Národné projekty

2021 - 2025
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Ľubomíra Valovičová, PhD.
Spoluriešitelia: doc. PaedDr. Janka Medová, PhD., PaedDr. Veronika Bočková, Mgr. Katarína Laššová, doc. PaedDr. Gabriela Pavlovičová, PhD., doc. PaedDr. PhDr. Valéria Švecová, PhD., RNDr. Kitti Páleníková, PhD., doc. RNDr. Dušan Vallo, PhD., doc. PaedDr. Lucia Rumanová, PhD., PaedDr. Marek Varga, PhD., PaedDr. Lucia Vargová, PhD.

Projekt orientuje svoje ciele na rozvoj kognitívnych schopností detí a žiakov v oblasti prírodovedného a matematického myslenia, ako aj upraviť prípravu budúcich učiteľov prírodovedných predmetov a matematiky. Cieľom projektu je navrhnúť a pilotne overiť účinnosť vybraných premenných sýtiacich kognitívne kompetencie detí a žiakov a aj adekvátne upraviť prípravu budúcich učiteľov prírodovedných predmetov a matematiky. Aplikácia očakávaných výsledkov riešenia projektu je prispieť k vývoju intervenčných stratégií, ktoré vedú k podpore detí v období predškolskej prípravy a žiakov základnej školy v rozvoji prírodovedného a matematického myslenia. Projekt má ambíciu prispieť k tvorbe a aplikácii intervenčných programov založených na výskumných dôkazoch.


2023 - 2025
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Gabriela Pavlovičová, PhD.
Spoluriešitelia: doc. PhDr. PaedDr. Valéria Švecová, PhD. (zástupca) doc. PaedDr. Lucia Rumanová, PhD. PaedDr. Veronika Bočková, PhD. RNDr. Ľubomír Rybanský, PhD. PaedDr. Katarína Laššová

Projekt je zameraný na zistenie úrovne geometrického myslenia podľa teórie van Hieleho a vytvorenie testu matematických kompetencií v oblasti geometrie, pričom cieľovou skupinou budú žiaci 9. ročníka základnej školy pri jej ukončení. Výskumnými nástrojmi budú: štandardizovaný van Hieleho test úrovne geometrického myslenia (VHGT)a vytvorený test matematických kompetencií v oblasti geometrie(TMK-G) podľa úrovní stanovených v PISA. Výskum bude zameraný nielen na zistenie úrovne geometrického myslenia a úrovne matematických kompetencií žiakov, ale aj na analýzu distraktorov testu VHGT a určenie vzťahu a prepojenia medzi oboma testami. Súčasťou kvalitatívnej časti výskumu bude aj obsahová analýza žiackych riešení oboch testov, s cieľom určenia kľúčových miskoncepcií žiakov v skúmanej oblasti vzdelávania pri ukončení základnej školy. Výsledky základného výskumu môžu byť východiskom pre tvorbu aktivít a úloh s cieľom zlepšenia geometrického myslenia a študijných výsledkov žiakov v zistených oblastiach geometrie.


2023 - 2025
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Lucia Rumanová, PhD.
Spoluriešitelia: doc. RNDr. Dušan Vallo, PhD. (zástupca) doc. PaedDr. Gabriela Pavlovičová, PhD. doc. RNDr. Mária Kmeťová, PhD. PaedDr. Júlia Záhorská, PhD. PaedDr. Veronika Bočková, PhD. PaedDr. Katarína Laššová

Aktuálnou otázkou stredného vzdelávania na Slovensku v súčasnosti je potreba prípravy žiakov pre prax a podpora technicky orientovaných študijných odborov. Priestorová geometria ako súčasť matematiky spôsobuje žiakom rôznych stredných škôl ťažkosti a žiaci neprejavujú o ňu ani záujem. V projekte sa konkrétne zameriame na zobrazovanie priestoru, s ktorým pracujeme v rámci rôznych zobrazovacích metód. Zobrazovacie metódy sú súčasťou technickej praxe. Bude realizovaný prieskum zameraný na analýzu pedagogických dokumentov a učebných materiálov určených pre také študijné odbory, v rámci ktorých je zobrazovanie priestoru súčasťou učebných osnov. Následne bude na vybraných stredných odborných školách realizovaný pedagogický výskum zameraný na zistenie vzťahu medzi geometrickými a priestorovými zručnosťami žiakov a ich schopnosťou riešiť úlohy na zobrazovanie priestoru s prepojením na potreby konkrétneho študijného odboru. Výstupom projektu bude publikácia a web stránka, ktoré budú obsahovať nami navrhnutý inovatívny učebný materiál s podporou moderných vyučovacích metód a prostriedkov.


2023 - 2025
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. PhDr. Valéria Švecová, PhD.
Spoluriešitelia: RNDr. Kitti Páleníková, PhD. (zástupca) doc. PaedDr. Janka Medová, PhD. RNDr. Ľubomír Rybanský, PhD. RNDr. Veronika Bojdová, PhD. Mgr. Silvia Haringová PaedDr. Marek Varga, PhD.

Projekt reaguje na potrebu profesijnej prípravy budúcich učiteľov na vysokých školách. Zameriava sa na problem posing a rozvoj kritického myslenia u vysokoškolských študentov - budúcich učiteľov matematiky na 1. a 2.stupni základných škôl prostredníctvom tvorby úloh na základe Bloomovej taxonómie a požiadaviek kriteriálneho testovania. Cieľom projektu je pripraviť budúcich učiteľov na komplexnú pedagogickú činnosť v oblasti testovania, t.j. tvorba úloh, zostavenie testu na základe rôznych kritérií, vyhodnotenie testu, diagnostika žiakov na základe výsledkov a návrh ďalšej práce so žiakmi. Pri tvorbe úloh sa budú používať inovatívne metódy, ako sú napríklad Problem solving a Problem posing v príprave učiteľov matematiky, ako aj rozvoj kritického myslenia u budúcich učiteľov.


2021 - 2023
Zodpovedný riešiteľ: doc. PaedDr. Janka Medová, PhD.
Spoluriešitelia: PaedDr. Veronika Bočková, doc. PaedDr. Soňa Čeretková, PhD., Mgr. Silvia Haringová, doc. RNDr. Mária Kmeťová, PhD., RNDr. Kitti Páleníková, PhD., doc. PaedDr. Gabriela Pavlovičová, PhD., prof. RNDr. Anna Tirpáková, CSc., PaedDr. Lucia Vargová, PhD.

Súčasná legislatíva umožňuje situovať ďalšie vzdelávanie učiteľov priamo do škôl. Viaceré výskumy ukazujú, že vzdelávanie bez účasti externých lektorov, didaktikov z univerzitného prostredia, často nevedie k žiadaným výsledkom. Ukazuje sa, že vhodnou metódou vzdelávania je tzv. 'lesson study', v rámci ktorej učitelia, skúsení učitelia a didaktici matematiky spolupracujú pri návrhu optimálnej vyučovacej hodiny na vopred dohodnutú tému. Vytvorené prípravy a učebné pomôcky budú pilotne overené a upravené na základe zistení z realizácie vyučovacej hodiny. Cieľom projektu je realizovať 'lesson study' na predmete matematika na viacerých základných a stredných školách a následne upraviť metódu lesson study tak, aby sa dala realizovať v slovenských podmienkach.