+421 37 6408 695
vbockova@ukf.sk  fpvai  ukf

Magisterský študijný program učiteľstva akademických predmetov - matematika v kombinácii

Všeobecné údaje

Študijný odbor: Učiteľstvo a pedagogické vedy
Študijný program: Učiteľstvo matematiky v kombinácii
Stupeň štúdia: druhý (Mgr.)
Forma štúdia: denná
Dĺžka štúdia: 2 roky
Osoba zodpovedná za ŠP: prof. RNDr. Anna Tirpáková, CSc.

Charakteristika študijného programu

Magisterský študijný program Učiteľstvo matematiky v kombinácii je prirodzeným pokračovaním rovnomenného bakalárskeho programu. Základným cieľom tohto študijného programu je prostredníctvom kvalitnej odbornej a pedagogickej prípravy zabezpečiť prípravu plne kvalifikovaných učiteľov matematiky pre nižšie a vyššie stredné vzdelávanie, teda budúcich učiteľov matematiky pre druhý stupeň základných škôl a stredné školy. Absolvent je dostatočne hlboko oboznámený s didaktickou transpozíciou odborných matematických disciplín z aspektu potrieb školskej matematiky, má základné pedagogické a psychologické poznatky potrebné k porozumeniu psychologických aspektov vyučovania, pozná moderné didaktické metódy a dokáže vhodne využívať digitálne technológie. Najlepší absolventi sú pripravení pokračovať v doktorandskom stupni štúdia v študijnom programe Teória vyučovania matematiky.

Obsah výučby

Cieľom študijného programu je poskytnutie magisterského vzdelania zameraného na získanie spôsobilosti byť učiteľom matematiky sekundárneho vzdelávania na základných a stredných školách. Vedomosti nadobudnuté počas bakalárskeho štúdia sa rozširujú o ďalšie oblasti matematiky: teóriu množín, teóriu čísel, matematickú štatistiku a didaktiku matematiky a teóriu vyučovania matematiky. Vedomosti a zručnosti si podľa svojho záujmu študent rozšíri voľbou zo širokej škály povinne voliteľných a výberových predmetov, z ktorých medzi profilové patria: metódy riešenia matematických úloh, komplexné čísla a teória hier a z výberových predmetov sú odporúčané: matematický softvér a teória testov. Absolvent vie prepojiť získané matematické poznatky s učivom matematiky základnej a strednej školy a zároveň ovláda prvky didaktického prístupu k obsahu matematiky.

Uplatnenie absolventov

Absolvent je spôsobilý byť učiteľom matematiky nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania na základných a stredných školách. Môže pôsobiť i ako metodik pre výučbu matematiky, môže byť špecializovaným pracovníkom štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách a vzhľadom na svoju špecializáciu sa uplatní i vo sfére peňažníctva, bankovníctva, v rôznych pracovných pozíciách v akademických a vedeckých inštitúciách. Absolvent je kultúrne a jazykovo pripravený na vystupovanie pred laickou i odbornou verejnosťou, je schopný efektívne pracovať ako člen tímu, ako aj riadiť jednotlivcov. Vo svojej práci vie efektívne využívať digitálne technológie, pri riešení problémov je schopný využívať klasické i počítačové metódy, má prehľad o najdôležitejších aplikáciách matematiky.

Záverečné práce

Záverečnou prácou na druhom stupni vzdelávania je diplomová práca, ktorá sa líši od bakalárskej práce rozsahom a kvalitou spracovania témy. Spracovaním diplomovej práce má študent preukázať schopnosť tvorivým spôsobom riešiť teoretické a praktické úlohy v odbore s využitím teórie a výskumných a vývojových postupov. Diplomová práca môže mať charakter teoretický, výskumný alebo aplikačný, pričom na učiteľstve matematiky sa kladie dôraz na didaktické spracovanie vybranej témy a jej presah do školskej praxe. Vypracovaním a obhajobou diplomovej práce absolvent získa skúsenosti s vypracovaním, prezentáciou a obhajobou vlastných výsledkov, preukáže schopnosť prakticky využiť poznatky zo štatistiky pri štatistickom spracovaní vlastných výsledkov pedagogického výskumu.

Prax počas štúdia

Absolvovaním predmetov Pedagogická prax II. a III. - výstupová a Pedagogická prax IV. - súvislá nadobudne absolvent schopnosť aplikovať teoretické poznatky a praktické zručnosti do konkrétnej edukačnej reality, vie odhaliť prípadné nedostatky v metodike vlastnej práce a vie im aj predchádzať. Absolvent má prehľad o pedagogickej práci so žiakmi, vie spracovať, vyhodnotiť a reflektovať výsledky v súvislosti s pedagogickou teóriou, nadobudne schopnosti v hodnotení kvality vyučovania. Štúdent si môže zvoliť i povinne voliteľné predmety zamerané na nový typ pedagogickej praxe - Prax výučbovo-asistentská I a II, zavedením ktorej sa skvalitní príprava absolventa na zvládnutie výchovných a didaktických situácií, ktoré sú súčasťou výchovnovzdelávacieho procesu. V rámci pedagogických praxí si absolvent osvojí praktické zručnosti učiteľa matematiky a schopnosť viesť príslušnú pedagogickú dokumentáciu. Je pripravený realizovať a vyhodnocovať jednoduché pedagogické experimenty. Absolvent sa vie plnohodnotne zapájať do mimoškolských aktivít súvisiacich s matematikou, viesť matematické krúžky a pripravovať žiakov na matematické súťaže. Pozná špecifiká práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.




Záverečné práce