+421 37 6408 695
vbockova@ukf.sk  fpvai  ukf

Bakalársky študijný program učiteľstva akademických predmetov - matematika v kombinácii

Všeobecné údaje

Študijný odbor: Učiteľstvo a pedagogické vedy
Študijný program: Učiteľstvo matematiky v kombinácii
Stupeň štúdia: prvý (Bc.)
Forma štúdia: denná
Dĺžka štúdia: 3 roky
Osoba zodpovedná za ŠP: prof. RNDr. Anna Tirpáková, CSc.

Charakteristika študijného programu

Základnou úlohou tohto študijného programu je zabezpečiť kvalitnú prípravu budúcich učiteľov matematiky pre základné a stredné školy, kde matematika patrí k najdôležitejším vyučovacím predmetom. Vyučovanie matematiky má nezastupiteľné miesto pri rozvoji logického myslenia žiakov, pri rozvoji funkčného, kombinatorického myslenia i pri rozvoji priestorovej predstavivosti žiakov. Cieľom štúdia na tomto programe je, aby absolvent poznal odbor svojej predmetovej špecializácie, jeho výstavbu a súčasne bol schopný preniknúť do širších súvislostí matematických disciplín, pedagogicko-psychologických a didaktických aspektov vzdelávania. Tak bol pripravený na nadväzujúce štúdium v druhom stupni vysokoškolského vzdelávania, ktorým získa úplnú učiteľskú spôsobilosť pre vyučovanie matematiky na základných a stredných školách.

Obsah výučby

Základom študijného programu sú kľúčové matematické disciplíny, predovšetkým matematická analýza, algebra a geometria, pravdepodobnosť ako i didaktický softvér v úzkom vzťahu ku školskej matematike sekundárneho vzdelávania (základy matematickej analýzy, diferenciálny a integrálny počet, úvod do algebry, lineárna algebra, polynómy a algebrické rovnice, vybrané kapitoly z geometrie, analytická a syntetická geometria, kombinatorika a práca s údajmi, didaktický softvér v matematike, teória pravdepodobnosti). Vedomosti a zručnosti si študent podľa svojho záujmu rozšíri voľbou povinne voliteľných a výberových predmetov zameraných didakticky i odborne, pričom niektoré z nich sú profilové (aktuálne trendy vo vyučovaní matematiky, finančná matematika pre učiteľov, teória grafov, zobrazovacie metódy). Zavádzanie pojmov, odvodzovanie vlastností, ako aj riešenie problémov je sprístupňované viacerými spôsobmi so zreteľom na školskú prax.

Uplatnenie absolventov

Absolvent študijného programu je odborne pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania v študijnom programe Učiteľstvo matematiky v kombinácii. Až po jeho absolvovaní absolvent získa plnú kvalifikáciu učiteľa matematiky pre základné a stredné školy. Absolvent bakalárskeho študijného programu, ktorý sa rozhodol nepokračovať v magisterskom štúdiu, sa môže uplatniť v pracovných pozíciách zameraných na podporu inštitucionálneho vzdelávania ako asistent učiteľa matematiky, ako pedagogický pracovník pre mimoškolskú činnosť, vo vzdelávacích agentúrach, tiež ako pracovník štátnej správy alebo administratívno – metodický pracovník. Absolvent dokáže pôsobiť v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania a v primeraných pracovných pozíciách vo sfére peňažníctva, bankovníctva, v rôznych akademických a vedeckých inštitúciách.

Záverečné práce

Záverečnou prácou na prvom stupni vzdelávania je bakalárska práca, ktorou sa overuje zvládnutie teoretických a praktických základov riešeného problému. Študent má preukázať schopnosť pracovať s domácou a zahraničnou odbornou literatúrou, vybrať z nej podstatné informácie pre svoju tému, uplatniť svoje schopnosti pri zhromažďovaní, interpretácii a spracúvaní základnej odbornej literatúry. Riešiť praktické úlohy v odbore s využitím obvyklých výskumných a vývojových postupov, s kritickým posúdením ich vhodnosti a primeranosti. Môže mať prvky pôvodnosti, sumarizácie a kompilácie, prípadne môže ísť o aplikáciu v praxi alebo o riešenie čiastkovej úlohy. Na učiteľstve matematiky sa práca zameriava na obsah štúdia zahrnutý v profilových predmetoch s možným presahom do praxe.

Prax počas štúdia
Absolvovaním predmetu Pedagogická prax I. hospitačno-asistentská nadobudne absolvent prehľad o pedagogickej práci so žiakmi a využívaní učebných pomôcok, získa schopnosť spracovať, vyhodnotiť a reflektovať výsledky pozorovania v súvislosti s pedagogickou teóriou, nadobudne základné schopnosti v pozorovaní a hodnotení kvality vyučovania.

Záverečné práce