+421 37 6408 695
vbockova@ukf.sk  fpvai  ukf
Detail
  • ISBN: 978-80-558-2268-6
  • Počet strán: 84
  • Vydavateľ: UKF

Popis

Publikácia sa zameriava na profesijný rast dvoch vzdelávateľiek učiteľov matematiky, ktoré niekoľko rokov spolupracovali na adaptácii modelu lesson study do slovenského kontextu pomocou digitálnej platformy MathCityMap. Výskum reaguje na nedostatok poznatkov o učení sa tých, ktorí profesionálne rozvíjajú iných, teda samotných vzdelávateľov učiteľov matematiky.

Autorky využívajú metodológiu self-study, prepájajú osobné reflexie so systematickým zberom a analýzou dát. Ich učenie sa je analyzované cez viacero teoretických rámcov: model špecifického poznania vzdelávateľov (MTESK), TPACK, model profesijného rastu podľa Evans (2014) a rámec facilitačných stratégií podľa van Es a kol. (2014).

Výsledky poukazujú na tri kľúčové faktory profesijného rastu: 1) spoluprácu a autentickú prax, ktorá umožnila preberanie nových rolí a zodpovednosti; 2) reflexiu ako nástroj učenia, vrátane metareflexie o vlastnej facilitačnej praxi; 3) kvalitu vzťahu medzi účastníčkami, založenú na dôvere, reciprocii a dialógu.

Zároveň štúdia prispieva k teoretickému rozvoju modelu MTESK doplnením subdomény poznania o spôsoboch učenia sa učiteľov v štruktúrovanom profesijnom rozvoji (KFLMT). Záverom autorky argumentujú, že lesson study môže byť účinným priestorom nielen pre učenie učiteľov, ale aj pre profesionálne učenie sa ich vzdelávateľov, ak je postavené na spolupráci, autentickej praxi a reflexii.

Fulltext dostupný TU.